Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

torstaina, marraskuuta 08, 2007

"Oot sä vittu ajanut tän tähän ruutuun?"

Artikkelissa on lainaus blogin saamasta kirjeestä. Ensimmäiseksi herää oikeutetusti kysymys, miten yksityisten pysäköintivalvontayhtiöiden työntekijöitä koulutetaan asiakaspalvelutehtävään? Onko "vittu" sanan käyttö yksityisessä pysäköinninvalvonnassa välttämätöntä vai peräti toivottavaa? Mikä on valvontayhtiön vastuu työntekijänsä käytöksestä? Haluaako pysäköintialueen omistaja todella alueelleen valvojia joiden käytös on hämmästyttävän ala-arvoista eikä täytä edes perusvaatimuksia sivistyneestä keskustelusta?

Yksityisten pysäköintivalvontayhtiöiden toiminta ei perustu lakiin. Suomessa julkisen vallan käyttö on säädetty vain ja ainoastaan laissa erikseen määrätyille viranomaisille. Yksityinenkin pysäköintialue voi olla julkinen paikka ja julkisilla alueilla lain valvontaa suorittavat ainoastaan viranomaiset. Yksityisoikeudellisilla sopimuksilla tilannetta ei voi muuttaa toiseksi. Valvontayhtiöiden toiminnan laillisuus kokonaisuudessaan on vielä hyvin epäselvä eivätkä tulevat oikeudenpäätökset välttämättä valaise asiaa yhtään sen paremmin. Oikeudessa punnitaan lähinnä maksuvelvollisuutta eikä niinkään toiminnan laillisuutta.

Yksityisen valvonnan toimialalla kyse on myös asiakaspalvelusta ja kuluttajaorientoituneesta lähestymistavasta. Yleinen trendi näyttää olevan, että asiakaspalveluun ei kiinniteä huomiota tai sitä ei ole. Näyttääkin pahasti siltä, että yksityiset pysäköintivalvontayhtiöt palkkaavat keitä tahansa "hiippareita" kunhan pystyvät suoriutumaan maksulapun kirjoittamisesta ja omaavat riittävät piileskelytaidot autoilijoiden kyttäämiseen.

Seuraava keskustelu on tallenteesta, jonka ajoneuvon kuljettaja taltio käytyään kiivaan, mutta toisaalta niin opettavaisen ja "korkeatasoisen" keskustelun erään yksityisen pysäköintivalvontayhtiön työntekijän kanssa.

"Moi blogi, Yllätin tässä taannoin valvontyhtiön miespuolisen työntekijän kirjoittamassa maksulappujaan rikkomisesta. Pistin rintataskussa olleen mp3-soittimen tallentamaan keskustelun ja otin kännykän esiin napsiakseni kuvia. Alla oleva keskustelun kulku on kirjoitettu suoraan mp3-tallenteesta. Ehkä tästä ihan oikeasti pitäis keskustelulla laajemminkin. Tarviiko asiakkaan tosiaankin kuunnella tuollaista vuodatusta toiminnasta joka on vähintäänkin arveluttavaa ellei jopa laitonta.

[minä]: Mitä sä touhuut mun auton kanssa?

[valvoja]: (hymähtää)

[minä]: Mä kysyin sulta ... mistä hyvästä sä tota lappua kirjotat?

[valvoja]: Ootsä ajanut tätä autoa?

[minä]: Kuinka niin?

[valvoja]: Oot sä vittu ajanut tän tähän ruutuun?

[minä]: Kuinka niin?

[valvoja]: Mitä sä vittuilet mulle ... ite et ole noudattanut ehtoja, pitäiskö sun vittu opetella lukemaa ... (naurahtaa)

[minä]: Mitä ehtoja en ole noudattanut?

[valvoja]: Pysäköintiehtoja ... kato noita vitun kylttejä, sun pysäköintiehtos on noissa kylteissä ... aika ylitetty ...

[minä]: Pysäköintivirhemaksun voi antaa vain kunnallinen pysäköinninvalvoja ... tota ... sä et taida sellainen olla ... et kai

[valvoja]: Sä olet rikkonut sopimusta (siirtyy ottamaan valokuvia autosta)

[minä]: En ole tehnyt sun enkä sun firmas kanssa sopimusta. Kyllä mä näin noi kyltit, mutta olen tietoisesti kieltäytynyt hyväksymästä sopimusta ...

[valvoja]: Täh? ... Ei voi tehdä ...

[minä]: Totta kai voi. Mä olen kieltäytynyt tekemästä sopimusta joten mitään sopimusrikkomusta ei ole tehty kun ei ole sopimusta, olen ainoastaan pysäköinyt paikalle ... oikeudetta ... kai, niin voisi sanoa, mutta sopimusta en ole tehnyt

[valvoja]: Sä olet pysäköinyt ton saatanan autos ... silloin on sopimus (ottaa edelleen kuvia) ... vittu ... vittu ... (loppua ei kuule)

[minä]: (otan oman kännykän näkyville ja aloitan kuvien napsimisen)

[valvoja]: Mitä vittua sä teet?

[minä]: Otan susta kuvia ... vaikka muistoks ...

[valvoja]: Lopeta nyt saatana niiden kuvien ottaminen, et sä saa muo kuvata (kävelee auton toiselle puolelle)

[minä]: (kävelen perässä ja otan kuvan kasvoista metrin etäisyydeltä)

[valvoja]: Mikä vittu sun ongelmas on ... mä yritän tehdä duunia, lopeta nyt saatana se kuvaaminen ennen kuin käy huonosti ... (sylkäisee auton sivulasiin)

[minä]: Sä kirjoittelet aiheettomia maksulappuja vaikka en ole tehnyt sopimusta (jatkan kuvien napsimista kännykällä), lisäksi sä syljet mun autoon ... mikä suo tosiaan vaivaa ... (alan hermostuu)

[valvoja]: Lopeta saatana niiden kuvien ottaminen (huutaa ja nostaa nyrkin pystyyn) ... vittu, mä näytän vielä tollasille kusipäille ...

[minä]: Otathan säkin .... mun autosta, kuvia

[valvoja]: Sä olet rikkonut sopimusta .... vittu

[minä]: No sä et ole, mutta mulla on oikeus kuvata ketä mä haluan ... julkisella paikalla

[valvoja]: Haista paska, sä et voi kuvata ilman lupaa ... sä tarvit luvan .. multa (laittaa digikameran pois ja lähtee kävelemään)

[minä]: Mä muuten nauhoitin tän meidän keskustelun, kaikki on tallessa, oliko tää sun mielestä hyvää asiakaspalvelua ... kuulet sä ... ?

[valvoja]: (pysähtyy ja sanoo jotain, mutta vierestä ajaneen auton ääni peittää äänen)

[minä]: Mitä sä sanoit? Hei, mitä sä sanoit ... en kuullut ... hei?

No joo, rikosta tässä ei ole tapahtunut, mutta haluaisin asian mahdollisimman julkiseksi. Tulen myös jossain vaiheessa julkaisemaan tallenteen sekä valokuvat ja kertomaan myös valvontayhtiön nimen, joten älä sinäkään niitä vielä julkaise, haluan tehdä sen itse. Näin tökerö käytös asiakaspalvelutilanteessa ei ole sellainen, minkä vois painaa villasella. Onneksi on todisteet, niin keskustelusta kuin itse työntekijästäkin valokuvat. Perästä kuuluu, sen voi sanoa. Tuntuu vähän siltä että noihin valvonta hommiin palkataan ketä nyt vain sattuu, kunhan on kanttia käydä sakottamassa ja kynä pysyy kädessä. Palailen astialle kun olen tutun lakimiehen kanssa miettinyt miten asiassa edetä. " (lähde: blogin vastaanottama kirje)

Päivän kilpailu! Kuinka monta kirosanaa yksityisen pysäköintivalvontayhtiön työntekijä päästi suustaan keskustelun aikana? Voittaja saa hyvän mielen ja moraalisen ylemmyyden. Onneksi tyhmyys ei ole tarttuvaa.


Lue myös: ParkCom hävisi kuluttajariitalautakunnassa
Lue myös: Helsingin hallinto-oikeuden päätös koettelee yksityistä pysäköinninvalvontaa
Lue myös: Tarvitseeko yksityinen "parkkisakko" maksaa
Lue myös: Tapaus Järvenpään Prisma

23 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Täähän osoittaa vain juuri sen että kaikki maailman pultsarit kelpaa "sakottajaksi", pääasia että rahaa tulee. Muusta viis.

Anonyymi kirjoitti...

Onks tää ParkCom vai ParkPatrol?

Mä arvaan, tää on Laurin putiikki.

Anonyymi kirjoitti...

Tää oli tosi hyvä, ei ihan oikeasti, pistäkää ton tyypin naama nettiin, mun pakko nähdä minkä näköinen hyypiö käyttää tollasta kieltä .... ja sylkee lasiin, siinä vaiheessa ois kyllä nyrkki heilahtanut ja olisin maksanut ne muutaman satasen sakot pelkästä ilosta vetää turpaan tollasia.

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Ja jotkut ihmettelee mitä vikaa tässä yksityisessä valvonnassa oikein on...

Anonyymi kirjoitti...

Äkkisiltään laskien 13 kirosanaa josta suurin osa oli v...

Tollasesta palvelustahan voisi vaikka pankkikin ottaa esimerkkiä.

Paljon sä vittu haluat nostaa sun tililtä?

Eiks saatana 200 euroo vai, haluaaks sä vittu ne 10 euron seteleinä

Ota tosta, vitun hyvää päivää sulle

Anonyymi kirjoitti...

"lopeta nyt ennen kuin käy huonosti" täyttää kyllä mahdollisesti laittoman uhkauksen tunnusmerkistön. Auton päälle sylkeminen taitaa myös olla jonkintasoista vahingontekoa, autohan tulee likaiseksi ja pitää pestä.

Anonyymi kirjoitti...

Työnantaja vastaa (pääsääntöisesti) työntekijän työtehtävissään tekemistä rikoksista. Tee siis rikosilmoitus ko. yrityksen harjoittamasta ilkivallasta. Sylki sisältää sellaisia aineita, jotka saattavat syövyttää auton maalipintaa. Todisteethan sinulla on asiaan liittyen.

Anonyymi kirjoitti...

Siis aivan käsittämätöntä touhua. Nyt on ehdottoman tärkeää että ensi tilassa kyseisen valvontayhtiön nimi ja valvojan kuvat julkaistaan netissä, samoin minkä alueen valvonnasta on kyse. Luulen että alueen omistajallakin on tarve tietää miten hänen pysäköintialueitaan valvotaan.

Anonyymi kirjoitti...

Melkein uskaltaisin väittää että kyse on ParkPatrol Oy:stä. Itse kerran yllätin kyseisen firman heebon kirjoittamassa maksua toiseen autoon. Kyselin tilanteesta ja kävi ilmi että jätkä oli joko kännissä tai huumeissa. Sen verran sössötystä hänen puheensa oli ja enimmäkseen "teinityylistä" vittu joka toinen sana verbaliikkaa. Kun ottaa huomioon että kyseinen firma ei edes ota reklamaatiota vastaan vaikka kuinka olisi tehnyt internetsivujen ohjeiden mukaan, niin ei se käytös johtamistyylistä ja rehellisyydestä paljon puutu.

Kuulehan Lauri Mustonen, sä lue tätä palstaa joten voitko kommentoida vai onko pupu niin sanotusti pöksyissä!

Anonyymi kirjoitti...

Olisit kuule ihan puhtaasti vetänyt äijää turpaan. Jos siitä mitään tulisi niin korkeintaan sakkoa. Kannattaa muistaa että noi yksityiset valvojat eivät ole virkamiehiä kuten kunnalliset pysäköinninvalvojat!!

Anonyymi kirjoitti...

Hienosti tehty. Nyt vaan oikeuteen kattomaan miten menee, kuullostaa että olis hyvää materiaaliakin tarjolla. Kertokaa ihmeessä miten menee jatkossakin.

Anonyymi kirjoitti...

Searchilla hakien 10 vittu sanaa. Mitä mä voitan? Ois mielenkiintoista tietää lukeeko ParkPatrolin ja ParkComin ohjeissa että vittu sanan käyttö on erityisen positiivista. Saako siitä peräti jonkinlaisen boonuksen.

Anonyymi kirjoitti...

Niimpä niin ja sitten näille yhtiöille pitäisi antaa oikeus yksityiseen rankaisemiseen. Onpahan oikeusturva yhtä vahva kuin natsisaksassa aikanaan.

Milloinkas niitä tapauksia on oikeudessa ja onko kukaan kiistänyt yritysten toimintaa eikä pelkästään maksuvelvollisuutta?

Anonyymi kirjoitti...

pitäisköhän pysäköintimaksuja nostaa...

Anonyymi kirjoitti...

"Searchilla hakien 10 vittu sanaa."

On se saatanakin kirosana ja samoin paska.

Anonyymi kirjoitti...

Joo, sorry niin onkin, mutta kato mä en ole yksityinen pysäköinninvalvoja, mä osaan käyttäytyä ...

Anonyymi kirjoitti...

Kenen valvoja tää nyt oli?

ParkCom / ParkPatrol / ParkService / Autoparkki ???

Come on!!! Autoilijalla on oikeus tietää ...

Anonyymi kirjoitti...

Aika sama kenen se oli, kun samaa paskaa ne kaikki tuputtaa.

Anonyymi kirjoitti...

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200711136838373_hi.shtml

Anonyymi kirjoitti...

Lauri ja parkpatrol uhkailevat nykyään yksityishenkilöitä.
Jo on peli mennyt kovaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Täh... Iltalehden juttu käsittelee jotakin eläkkeelle jäävää poliisia.
Eihän tuossa jutussa kukaan muu uhkaile kuin Seppä?

Sanotaanpa näin, Seppä voisi laskea vaikka poliisilaitoksella klemmarit, jos ei muuta tekemistä ole?

Seppä unohtuu siinä vaiheessa kun lähtee eläkkeelle, kukaan ei kaipaa...


Toisaalta Seppä voi sakottaa iltaisin ja viikonloppuisin väärinpysäköijiä!!!

Anonyymi kirjoitti...

Heheh, tää oli tosi hauska. Oispa itse päässyt keskustelee ton pellen kanssa ...

Unknown kirjoitti...

Hei kaikki, tarvitsetko lainaa? Pyydätkö varoja luottojen ja velkojen maksamiseen? Tarjoamme lainoja ilman luottoa Tarkastukset, vakuuksia, helppoa vaihetta, nopea rahoitus ja alhainen korko 3%. Ota yhteyttä tänään sähköpostitse: Oceanicfinance113@gmail.com